top of page

Încadrarea unei echipe IT în sectorul Cercetare-Dezvoltare (R&D) și facilitățile fiscale aferente

Writer: FranzioFranzio

Introducere

O companie IT din România poate obține beneficii fiscale semnificative prin încadrarea unei

părți a echipei sale (de exemplu, ~10 angajați) în activități de cercetare-dezvoltare (R&D).

Acest raport detaliază modalitățile prin care o astfel de companie, axată pe dezvoltare

software, poate fi recunoscută ca desfășurând activități de R&D și ce facilități fiscale are la

dispoziție. Vom examina definiția și criteriile legale ale activităților de R&D, scutirile de taxe

salariale disponibile, deducerile fiscale pentru cheltuieli de R&D, precum și alte avantaje

fiscale. De asemenea, raportul acoperă documentația necesară pentru a beneficia de aceste

facilități și prezintă posibile fonduri de sprijin pentru proiectele de cercetare și inovare.


Context actual: Începând cu 2025, scutirea de impozit pe venit pentru programatorii IT a

fost eliminată, ceea ce face ca facilitățile dedicate activităților de R&D să fie cu atât mai

importante . Cu alte cuvinte, în 2025 singura scutire de impozit pe venit la nivel de

angajat din industria IT rămâne cea pentru persoanele care desfășoară activități de cercetare-

dezvoltare (în condițiile legii). Acest fapt încurajează companiile să își orienteze o parte din

activitate spre zona de cercetare și inovare pentru a continua să beneficieze de facilități

fiscale la nivelul costurilor salariale și nu numai.


Definirea activităților de R&D în dezvoltarea software

Pentru a încadra personal sau proiecte în domeniul R&D, este esențial să înțelegem ce se

consideră cercetare-dezvoltare conform legislației române. Potrivit definițiilor din legislația

națională, R&D reprezintă activitățile creative și sistematice întreprinse cu scopul de a mări

volumul de cunoaștere (inclusiv cunoașterea omului, culturii și societății) și utilizarea acestei

cunoașteri pentru a concepe noi aplicații. În practică, în domeniul software, aceasta se referă

la proiecte de dezvoltare a unor noi tehnologii, algoritmi, produse software inovative sau

soluții tehnice originale, care implică un grad de noutate și incertitudine tehnologică.

Cadrul legal: Codul fiscal al României și reglementările subsecvente stipulează că, pentru a

fi eligibile la facilitățile fiscale, activitățile trebuie să se încadreze în categoriile de cercetare

aplicativă și/sau dezvoltare experimentală, relevante pentru obiectul de activitate al

companiei. (Începând cu 2023, legea a clarificat că dezvoltarea experimentală este

activitatea eligibilă, în timp ce noțiunea mai vagă de “dezvoltare tehnologică” a fost exclusă,

pentru a alinia terminologia la standardele internaționale.) Astfel, cercetarea aplicativă se

referă la cercetarea originală orientată spre un scop practic sau o aplicație specifică, iar

dezvoltarea experimentală reprezintă activitățile care utilizează cunoștințele obținute din

cercetare sau experiență practică în vederea producerii de noi materiale, produse, dispozitive,

procese sau servicii ori a îmbunătățirii substanțiale a celor existente.

Pentru ca o activitate software să fie considerată R&D, noutatea și inovarea sunt factori-

cheie. Autoritățile fiscale folosesc drept referință Manualul Frascati OECD – care defineștecinci criterii esențiale pentru a califica o activitate ca fiind R&D: noutate, creativitate,

incertitudine, abordare sistematică și transferabilitate/reproductibilitate. Cu alte

cuvinte, proiectul trebuie să urmărească realizarea unui rezultat care nu există încă (noutate),

prin soluții originale (creativitate), să implice riscul de eșec tehnic sau necunoscut

(incertitudine), să fie derulat într-un mod planificat și controlat (sistematic) și să genereze

cunoștințe sau tehnologii care pot fi transferate sau reproduse în alte contexte.

Exemplu în software: Dezvoltarea unei aplicații web obișnuite, folosind metode și

tehnologii cunoscute, nu ar intra probabil în categoria R&D. În schimb, crearea unui nou

algoritm de inteligență artificială, a unui motor de baze de date cu o arhitectură inovatoare

sau a unei platforme software cu caracteristici tehnice fără precedent pe piață s-ar putea

încadra ca proiect R&D, deoarece implică cercetare de soluții noi și dezvoltare

experimentală pentru a obține un rezultat original.


Cerințe legale și documentație pentru încadrarea

activităților ca R&D

Pentru a beneficia de facilitățile fiscale, compania trebuie să demonstreze clar că activitățile

sale se încadrează în R&D conform definițiilor legale. Iată principalele cerințe și pași:


• Desfășurarea activităților în cadrul unui proiect de R&D: Angajații trebuie să fie

incluși într-un proiect de cercetare-dezvoltare și inovare cu parametri bine definiți

. Acest proiect trebuie să aibă elemente clar documentate precum: scopul, domeniul

(aria de cercetare), obiectivele specifice, perioada de desfășurare (calendarul

proiectului), sursele de finanțare (de ex. buget propriu al firmei sau co-finanțare prin

grant), bugetul total al proiectului (cu evidențierea separată a cheltuielilor de

personal alocate proiectului), caracterul de noutate/inovativ al rezultatelor

așteptate și indicatori de rezultat definiți (output-uri cuantificabile). Practic, trebuie

întocmit un plan de proiect R&D.


• Relevanța și aplicabilitatea rezultatelor: Activitățile R&D din proiect trebuie

realizate în scopul obținerii unor rezultate de cercetare ce pot fi valorificate de

companie (de exemplu, un prototip de software, un algoritm patentabil, un raport de

cercetare ce va sta la baza unui produs)

De asemenea, tematica proiectului trebuie să fie relevantă pentru domeniul de

activitate al firmei – nu ceva complet în afara expertizei sau obiectului său de

activitate. În plus, activitățile trebuie desfășurate pe teritoriul României, al UE sau al

Spațiului Economic European(deci cercetarea făcută de echipă locală sau parteneri în UE este acceptată).


• Statutul organizației: Conform Ordonanței 57/2002 și legislației subsecvente, pot

desfășura cercetare atât entități publice, cât și entități private incluse în sistemul

național de cercetare-dezvoltare și inovare. Practic, o companie privată devine

parte din acest sistem prin simplul fapt că are ca obiect de activitate cercetarea

(explicit sau implicit) și derulează proiecte de R&D conform legii. Nu este necesară o acreditare specială prealabilă ca institut de cercetare; însă trebuie respectate procedurile legale de documentare a proiectelor și personalului implicat.


• Documentație justificativă: Pentru acordarea facilităților fiscale (în special scutirea

de impozit pe venit pentru salariații R&D), legislația a stabilit un set de documente

obligatorii. Conform Ordinului comun nr. 2326/2855/2017, angajatorul trebuie să

întocmească și să păstreze: (1) documentul de identificare al proiectului de

cercetare-dezvoltare (practic, planul sau descrierea proiectului, conținând elementele

menționate mai sus), (2) fișe de pontaj ale angajaților pentru orele lucrate în cadrul

proiectului (evidențierea timpului alocat R&D distinct de alte activități) și (3) state de

plată separate pentru fiecare proiect R&D, evidențiind veniturile salariale aferente

acelui proiect. Aceste documente trebuie să demonstreze clar legătura dintre proiect și

munca fiecărui angajat scutit de impozit. Scutirea se aplică numai veniturilor din

salarii aferente activităților din proiectul respectiv și în limita bugetului de personal al

proiectului. (Notă: Chiar și indemnizațiile de concediu de odihnă incluse în bugetul

proiectului sunt scutite de impozit pe venit, conform ordinului.)


• Certificarea proiectelor de către experți: O modificare legislativă importantă,

survenită la finalul anului 2022, prevede un mecanism de certificare a proiectelor

R&D de către experți atestați. Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării (MCID)

a instituit Registrul național al experților pentru certificarea activităților de cercetare-

dezvoltare (REXCD)

Începând cu 2023, pentru contribuabilii mari este obligatorie obținerea unei certificări

emise de un expert R&D din acest registru, care să ateste că proiectele desfășurate

îndeplinesc criteriile de cercetare-dezvoltare. Pentru ceilalți contribuabili (companii mijlocii,

mici), această certificare nu este (deocamdată) impusă legal, dar autoritățile o recomandă ca

bună practică, deoarece constituie o dovadă solidă în fața eventualelor inspecții fiscale.

Practic, expertul va evalua proiectul (pe baza documentației și a metodologiei MCID) și va

emite un raport de certificare a activităților ca fiind R&D eligibil. Această măsură asigură o

aplicare unitară a definiției R&D și oferă companiilor siguranță că pot aplica facilitățile

fiscale fără riscul de a fi contestate ulterior.


• Alte aspecte legale: Este important ca firma să își actualizeze Regulamentul intern

și fișele de post ale angajaților implicați, pentru a reflecta atribuțiile de cercetare-

dezvoltare. De asemenea, codurile CAEN (clasificarea activităților) ale companiei ar

trebui să includă activități de cercetare (de exemplu, CAEN 7219 - Alte activități de

cercetare-dezvoltare în științe naturale și inginerie, sau CAEN 6201 - Activități de

realizare a soft-ului la comandă, care adesea e folosit pentru dezvoltare software, etc.,

în funcție de specificul proiectului) – acest lucru nu este strict impus pentru facilități,

dar întărește poziția companiei că are drept obiect activități de inovare.

În concluzie, pregătirea documentației complete și conforme este esențială.

Responsabilitatea de a aplica corect scutirile și deducerile revine angajatorului; în cazul unui

control fiscal, acesta trebuie să poată prezenta documentele justificative necesarecare să

dovedească îndeplinirea condițiilor legale.


Facilități fiscale pentru activitățile de R&D

Legislația fiscală din România oferă o serie de stimulente pentru companiile care desfășoară

activități de cercetare-dezvoltare. Aceste facilități vizează atât reducerea poverii fiscale a

companiei (impozit pe profit și costuri asociate investițiilor), cât și stimularea directă a

cercetătorilor prin scutiri aplicate veniturilor salariale. Mai jos sunt detaliate principalele

avantaje fiscale disponibile:


Scutirea de impozit pe venit pentru personalul R&D

Angajații care desfășoară activități de cercetare-dezvoltare și inovare într-un proiect avizat

beneficiază de scutire de impozit pe venit (PIT) pentru veniturile din salarii aferente acestor

activități. Conform art. 60 pct. 3 din Codul Fiscal, actualizat, și procedurii stabilite prin

Ordinul comun nr. 2326/2855/2017, sunt scutite de impozitul pe venit (cotă 10%) toate

persoanele fizice care realizează venituri din salarii ca urmare a activității de cercetare-

dezvoltare și inovare desfășurată în baza unui proiect R&D cu indicatori de rezultat definiți


Principalele aspecte ale acestei facilități:


• Aplicare generală: Scutirea se acordă tuturor membrilor echipei unui proiect de

cercetare-dezvoltare (nu doar cercetătorilor principali, ci și inginerilor,

programatorilor, tehnicienilor, etc., atâta timp cât contribuie în proiect)


• Limită: Veniturile scutite sunt cele încadrate în cheltuielile de personal alocate

proiectului, prevăzute distinct în bugetul proiectului. Cu alte cuvinte, dacă un angajat

lucrează doar parțial pe proiectul de R&D, scutirea de impozit se aplică proporțional

cu timpul/venitul alocat acelui proiect (lucru reflectat în pontaje și statul de plată

separat).


• Implementare practică: Angajatorul întocmește un stat de plată separat pentru

salariile din proiectul de R&D pentru fiecare lună, și reține impozitul pe venit 0%

pentru acea parte de venit


. Restul veniturilor (dacă angajatul are și atribuții non-R&D) rămân impozitate

normal. Scutirea se aplică lunar, fără a depinde de finalizarea cu succes a

proiectului sau de atingerea indicatorilor (facilitatea nu este condiționată de rezultatul

final, ci de desfășurarea activităților conform proiectului)


• Avantaj concret: Această scutire de 10% înseamnă, practic, un salariu net mai mare

pentru angajat (sau un cost salarial brut mai mic pentru companie, în funcție de cum

este gestionat beneficiul). De exemplu, un cercetător cu un salariu brut de 10.000 lei

lunar va economisi 1.000 lei lunar la impozitul pe venit. În cazul a 10 angajați

similari, beneficiul cumulat poate depăși 120.000 lei anual, sumă ce poate fi

reinvestită în companie sau utilizată pentru a oferi pachete salariale mai atractive.

Este important de subliniat că această facilitate este în vigoare de câțiva ani, însă a căpătat o

importanță și mai mare odată ce scutirea similară de impozit pentru programatori IT a fost

eliminată (din 2025). Așadar, pentru firmele din sectorul software, clasificarea unor

activități ca R&D este acum singura modalitate de a oferi angajaților scutirea de

impozit pe venit pentru munca lor de dezvoltare. Desigur, acest lucru trebuie făcut curespectarea strictă a condițiilor legale menționate (proiect cu elemente de noutate,

documentație etc.).


Deduceri fiscale suplimentare pentru cheltuielile de R&D

Cea mai importantă facilitate la nivel de companie este deducerea fiscală suplimentară a

cheltuielilor de cercetare-dezvoltare. Concret, companiile pot deduce suplimentar 50% din

cheltuielile eligibile de R&D la calculul profitului impozabil. Această “super-deducere” de

50% se aplică peste deducerea obișnuită (100%) a acelor cheltuieli, rezultând practic o

deducere totală de 150% din costurile de R&D.


Care este efectul practic al acestei facilități: dacă o companie cheltuiește, să zicem, 1.000.000

lei pe un proiect de R&D (salarii, echipamente, materiale, servicii aferente), în mod normal

acei 1.000.000 lei sunt cheltuieli deductibile integral, reducând profitul impozabil. În plus,

datorită facilității, firma mai poate deduce încă 50% din aceeași sumă, adică încă 500.000 lei.

Astfel, profitul impozabil se micșorează cu 1,5 milioane lei în loc de 1 milion. La o cotă

standard de impozit pe profit de 16%, asta înseamnă o reducere a impozitului datorat cu

80.000 lei (16% din 500.000 lei). Generalizat, economia de impozit este de 8% din totalul

cheltuielilor eligibile de R&D. KPMG oferă și un exemplu numeric: o companie care

investește 100.000 euro în R&D își poate reduce impozitul pe profit cu aproximativ 8.000

euro datorită acestei deduceri suplimentare.


Cheltuieli eligibile: Nu orice cheltuială legată de dezvoltare software se califică automat, ci

doar cele care fac parte din proiecte R&D eligibile (conform criteriilor discutate). Printre

tipurile de cheltuieli care pot beneficia de deducerea suplimentară 50% se numără:


• Cheltuieli de personal aferente echipei de R&D (salarii, taxe salariale ale

cercetătorilor, programatorilor implicați etc.).


• Cheltuieli cu amortizarea echipamentelor, infrastructurii și licențelor software folosite

în proiectele de cercetare-dezvoltare. (Aceasta include, de exemplu, servere sau

calculatoare achiziționate special pentru laboratorul de R&D, sau software specializat

folosit în experimentare.)


• Cheltuieli de exploatare și materiale consumabile utilizate în activitatea de cercetare

(de ex. servicii cloud pentru teste, acces la baze de date științifice, consumabile de

prototipare etc.), care pot fi alocate direct proiectelor sau repartizate pe bază de chei

de alocare rezonabile.


• Cheltuieli de mentenanță și reparații pentru echipamentele folosite în R&D

În practică, pentru a beneficia de această facilitate, compania trebuie să identifice clar în

contabilitate cheltuielile de R&D (ideal pe centre de cost/proiect) și să se asigure că are

documente suport (contracte, facturi, fișe de pontaj, rapoarte tehnice) care să lege aceste

cheltuieli de activitățile de cercetare eligibile. La întocmirea declarației fiscale anuale

(formularul de impozit pe profit), se va evidenția deducerea suplimentară.


Notă: Până recent, firmele încadrate la impozit pe veniturile microîntreprinderilor (sau,

din 2023, noul sistem de impozit pe cifra de afaceri/IMCA pentru anumiți contribuabili) nu

puteau beneficia de această deducere, deoarece ele nu calculau un profit impozabil. Această

situație a fost corectată în toamna lui 2024, când autoritățile au permis ca firmele plătitoare deimpozit pe venitul micro/IMCA să deducă echivalentul facilității sub forma unui credit

fiscal. Mai exact, pot reduce din impozitul datorat suma rezultată din aplicarea cotei de 16%

la valoarea deducerii suplimentare de 50% a cheltuielilor R&D.


Efectul este similar cu cel al unei deduceri din profit: practic reprezintă o reducere a sarcinii

fiscale cu ~8% din cheltuielile de R&D chiar și pentru aceste firme. Recomandarea generală,

însă, pentru o companie IT care investește serios în R&D, este trecerea la regimul de

impozit pe profit, deoarece permite utilizarea directă și completă a facilităților (și oricum,

peste un anumit nivel de venituri și condiții, firmele ies din sistemul micro).


Amortizarea accelerată a echipamentelor de R&D

O facilitate suplimentară oferită companiilor ce fac cercetare este posibilitatea de a amortiza

accelerat mijloacele fixe utilizate în aceste activități. Codul Fiscal permite ca echipamentele

și activele necorporale folosite în proiecte de cercetare-dezvoltare să fie amortizate într-

un mod accelerat, respectiv 50% din valoarea fiscală a activului să poată fi dedusă chiar

în primul an.

În mod obișnuit, un echipament IT (server, stație de lucru, etc.) ar fi amortizat linear pe, să

zicem, 3-5 ani. Prin această facilitate, jumătate din valoare se amortizează în primul an,

restul urmând regimul normal pe durata de viață rămasă. Avantajul constă într-o deducere

timpurie și consistentă a costului, ceea ce reduce profitul impozabil mai repede și

îmbunătățește cash-flow-ul companiei. De exemplu, dacă firma achiziționează în 2025 un

server de 100.000 lei pentru laboratorul R&D, poate deduce fiscal 50.000 lei în 2025 (în loc

de ~20.000 dacă durata ar fi 5 ani linear), și restul de 50.000 lei pe parcursul anilor 2026-

2029. Aceasta se combină și cu deducerea suplimentară de 50%: amortizarea în sine e o

cheltuială deductibilă normal, iar jumătate din ea (dacă activul e folosit integral pentru R&D)

ar fi și ea luată în calcul la deducerea suplimentară.

Este de menționat că amortizarea accelerată se aplică opțional – compania poate alege să o

folosească pentru activele dedicate R&D sau poate menține regimul standard, în funcție de

strategia sa financiară. Totuși, majoritatea companiilor optează pentru aceasta pentru activele

R&D, dat fiind avantajul fiscal imediat.


Scutirea de impozit pe profit pentru companiile exclusiv R&D

O facilitate fiscală extrem de avantajoasă, dar mai puțin comună în practică, este scutirea

totală de impozit pe profit, pe o perioadă de 10 ani, pentru companiile care desfășoară

exclusiv activitate de cercetare-dezvoltare și inovare. Această prevedere există în Codul

Fiscal (Titlul II) și se aplică firmelor care au ca unic obiect de activitate cercetarea-

dezvoltarea și inovarea și care își desfășoară exclusiv activități de această natură

Practic, o companie nou-înființată, dacă se dedică 100% proiectelor de R&D (fără alte

activități comerciale generatoare de venituri din servicii/produse obișnuite), poate fi

exonerată de plata impozitului pe profit pentru primii 10 ani de la înființare.În realitate însă, această facilitate a fost foarte rar utilizată. Introducerea sa inițială a avut loc

în 2017, dar lipsa normelor de aplicare și a clarității procedurale a făcut ca aproape

nicio companie să nu beneficieze efectiv de ea în primii ani. Abia recent autoritățile au mai clarificat din proceduri, însă rămâne dificil de implementat,deoarece: (a) puține companii se pot limita strict la activități de R&D (majoritatea au și activități comerciale de valorificare a rezultatelor sau servicii adiacente), și (b) există necesitatea de a demonstra continuu că toate veniturile și cheltuielile firmei provin din/sunt alocate cercetării și inovării. Totodată, pentru grupuri de firme, o abordare posibilă este înființarea unei filiale sau a unui centru de cercetare separat care să îndeplinească aceste condiții de exclusivitate, beneficiind astfel de scutirea pe 10 ani, în timp ce o altă entitate comercială a grupului se ocupă de producție/comercializare.

Pentru majoritatea IMM-urilor IT, această facilitate rămâne mai degrabă teoretică. În schimb,

combinarea facilităților anterioare (scutire impozit salarii + deducere 50% + amortizare

accelerată) oferă deja beneficii substanțiale fără a fi necesară restricționarea activității firmei

la R&D exclusiv.


Surse de finanțare și sprijin pentru activitățile de R&D

Pe lângă facilitățile fiscale, companiile IT care dezvoltă proiecte de cercetare și inovare pot

accesa și fonduri nerambursabile sau scheme de sprijin pentru a-și finanța parțial aceste

activități. Iată câteva oportunități de luat în considerare:


• Programe operaționale și fonduri structurale ale UE: România beneficiază de

fonduri europene dedicate inovării și cercetării prin diferite programe. În perioada

2021-2027, programele operaționale regionale și naționale au linii de finanțare special

destinate întreprinderilor care realizează activități de C&D. De exemplu, Programul

Regiunea Centru 2021-2027 a lansat în 2024 apelul „Trecerea de la idee la piață” prin

care microîntreprinderile și IMM-urile inovatoare din județele Brașov, Sibiu,

Alba, Mureș, Covasna, Harghita pot obține granturi între 100.000 și 500.000 EUR

pe proiect, pentru dezvoltarea și comercializarea de inovații. Similar, Programul Regional Nord-Est a alocat un buget de 78,5 milioane EUR pentru finanțarea proiectelor de cercetare-dezvoltare urmate de investiții productive în regiunea Nord-Est (județele Iași, Bacău, etc.)

– schema permițând firmelor să obțină fonduri nerambursabile pentru a duce

rezultatele cercetării din faza de laborator către producție și piață. Astfel de apeluri

există (sau vor fi lansate) și în alte regiuni, vizând creșterea competitivității prin

inovare.

• Planul Național de Cercetare-Dezvoltare și Inovare (PNCDI) și alte programe

naționale: Guvernul, prin Ministerul Cercetării, lansează periodic competiții de

proiecte la care pot participa și firme (adesea în consorțiu cu universități sau institute).

Acestea includ, de exemplu, programe de inovare în parteneriat (unde o companie

cooperează cu un institut de cercetare pentru a dezvolta un produs), voucher-e deinovare (sume mai mici – de ordinul zecilor de mii de euro – acordate IMM-urilor

pentru a achiziționa servicii de cercetare de la terți, de exemplu teste de laborator,

studii de fezabilitate tehnologică) sau proiecte tip Proof of Concept. Prin astfel de

instrumente, companiile pot obține finanțare nerambursabilă parțială (50%-90% din

costuri, în funcție de schemă) pentru costuri precum salarii de cercetare, echipamente,

materii prime, servicii de cercetare subcontractate, protecția proprietății intelectuale

etc. Este recomandabil ca o companie IT orientată spre R&D să monitorizeze

anunțurile UEFISCDI (Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior,

a Cercetării, Dezvoltării și Inovării) și ale MCID, unde se publică regulat oportunități

de finanțare.

• Programe europene de cercetare și colaborare internațională: Dincolo de

fondurile alocate României, există Horizon Europe – masivul program-cadru al UE

pentru cercetare și inovare (2021-2027), cu un buget de peste €95 de miliarde.

Companiile românești (inclusiv IMM-uri) pot participa la consorții europene în cadrul

Horizon Europe pentru a obține finanțare în proiecte de cercetare avansată, dezvoltare

experimentală sau demonstrarea tehnologiilor (în arii precum digital, inteligență

artificială, securitate cibernetică, etc.). Deși competiția este acerbă și procedura

complexă, beneficiile includ finanțare nerambursabilă ce poate ajunge până la 100%

din costurile eligibile de cercetare și 70% pentru cele de dezvoltare experimentală,

plus oportunitatea de a colabora cu lideri din industrie și mediul academic la nivel

european. Alte inițiative precum programul EUREKA și sub-programul Eurostars

oferă granturi special destinate IMM-urilor inovative care colaborează internațional,

cu proceduri ceva mai simple decât Horizon (Eurostars, de exemplu, finanțează direct

consorții de 2-3 IMM-uri din țări diferite, focalizate pe dezvoltarea unui produs high-

tech).

• Facilități și fonduri în cadrul PNRR și altor scheme de suport: Planul Național de

Redresare și Reziliență (PNRR) al României include componente pentru digitalizare

și inovare care, indirect, pot susține proiecte de R&D. De exemplu, există linii de

finanțare pentru digitalizarea IMM-urilor sau pentru tehnologii emergente, unde

companiile IT pot obține finanțare pentru implementarea unor soluții inovatoare

(unele apeluri din PNRR au vizat și crearea de hub-uri de inovare sau colaborări între

firme și instituții de cercetare). De asemenea, pot exista scheme de ajutor de stat

pentru investiții mari în inovare (de ex. o companie mare care construiește un centru

de cercetare poate accesa ajutor de stat regional, conform H.G. 807/2014, dacă

investiția îndeplinește criteriile).

În toate cazurile de mai sus, pentru a accesa fonduri nerambursabile este nevoie de un proiect

bine definit (similar cerințelor menționate anterior, dar adaptat scopului finanțării), iar

compania trebuie să urmeze procedurile specifice fiecărui program (depunerea unei cereri de

finanțare, evaluare, co-finanțare proprie, implementare și raportare strictă a cheltuielilor).

Deși accesarea fondurilor presupune efort și respectarea multor reguli, impactul pozitiv

poate fi major: se reduc riscurile financiare ale proiectelor de cercetare, se pot achiziționa

echipamente performante cu costuri proprii mai mici și se accelerează inovarea.

ConcluziiÎncadrarea unei părți din echipa unei companii IT în zona de cercetare-dezvoltare poate aduce

beneficii fiscale substanțiale și poate stimula totodată inovarea în cadrul firmei. Prin

derularea de proiecte de R&D în domeniul dezvoltării software, o companie din România

poate reduce costurile fiscale în mai multe moduri: angajații din proiecte inovative

beneficiază de salarii neimpozitate cu 10%, cheltuielile de cercetare devin deductibile în

proporție de 150% (ceea ce se traduce într-un credit fiscal de ~8% din costurile eligibile),

iar investițiile în echipamente se recuperează accelerat. În anumite situații, dacă cercetarea

devine centrul exclusiv al activității, firma poate chiar evita impozitul pe profit în primul

deceniu de activitate. Toate aceste facilități contribuie la îmbunătățirea fluxului de

numerar și a profitabilității firmelor inovative, permițându-le să reinvestească economiile

în dezvoltare ulterioară, în atragerea de talente sau în noi proiecte.

Pentru a profita în siguranță de aceste avantaje, respectarea cerințelor legale este esențială.

Compania trebuie să definească clar proiectele de R&D, să le documenteze și să urmărească

riguros cheltuielile și munca aferentă. Implicarea unui expert atestat pentru certificarea

proiectelor poate oferi o validare obiectivă și liniște în caz de control. De asemenea, este

recomandat ca firmele să stea la curent cu modificările legislative (de exemplu, eventuale

ajustări ale facilităților fiscale) și cu oportunitățile de finanțare disponibile, pentru a-și

maximiza șansele de succes.

Concluzionând, orientarea către cercetare-dezvoltare în domeniul software nu doar că

permite accesarea unor facilități fiscale (scutiri și deduceri) care diminuează povara fiscală,

dar poate și să crească valoarea adăugată a produselor și serviciilor companiei. În plus,

combinarea acestor facilități cu fondurile de sprijin disponibile creează un mediu propice

inovării, în care investiția în noi tehnologii și soluții software este încurajată atât de cadrul

fiscal, cât și de cel financiar. Astfel, o companie IT care investește strategic în R&D poate

obține un avantaj competitiv pe piață, beneficiind în același timp de un suport solid din

partea politicilor publice.


Bibliografie (surse): Cercetarea a fost realizată pe baza legislației fiscale românești în

vigoare și a analizelor publicate de firme de consultanță și autorități.

Comments


bottom of page